(U bent niet aangemeld)

Veilig Bankieren

Veilig gebruik van uw bpost bank MasterCard

Algemeen kaartgebruik

  • Onderteken uw nieuwe kaart meteen met een balpen.
  • Wijzig uw pincode zo snel mogelijk. In België kan dat aan de meeste geldautomaten, in het buitenland niet. Soms vraagt de bankbediende u om uw pincode aan te passen op het moment dat u de kaart ontvangt.
  • Kies een pincode die niet voor de hand ligt, maar die u toch makkelijk onthoudt. Vermijd uw geboortedatum of een opsomming zoals 1234. Schrijf uw pincode nergens op. Bewaar de code zeker niet in uw portefeuille.
  • Leen uw kaart nooit uit en laat ze nergens liggen, ook niet in de auto.
  • Als u in een hotel of ziekenhuis verblijft, neem dan enkel de kaarten mee die u echt nodig hebt.
  • Stuur uw kaart nooit op per post, zelfs niet aangetekend.
  • Controleer het bedrag en de munteenheid vóór u uw pincode ingeeft of uw transactieticket ondertekent. Bevestig geen transactie als u niet akkoord gaat met het bedrag. Bewaar het dubbel van uw ticket.
  • Toon uw bankkaart nooit als identiteitsbewijs, zelfs niet als men u dat vraagt.
  • Verlies uw kaart niet uit het oog tijdens een betaling, ook niet wanneer de handelaar de betaling uitvoert. Vermijd situaties waarbij een handelaar uw kaart naar een andere plaats meeneemt om een betaling uit te voeren.
  • Vermijd indiscrete blikken tijdens het ingeven van uw pincode.
  • Waarschuw meteen uw kaartuitgever als de magneetstrook of de chip van uw kaart defect is. Hij bezorgt u zo snel mogelijk een nieuwe kaart.
  • In geval van verlies of diefstal, bel onmiddellijk naar 02/209 81 00. Deze dienst is 7 dagen op 7 en 24u/24 bereikbaar en zal direct uw kaart blokkeren. Als u vanuit het buitenland belt en niet over een toetsentelefoon beschikt, wacht u gewoon op het einde van het menu, waarna u met een operator in gesprek kunt treden. Noteer het registratienummer van uw oproep. Dat zal van pas komen bij de latere afhandeling van uw dossier.
  • Verwittig uw kaartuitgever (uw bank of een andere instelling) als u verhuist.
  • Een verwittigd man / een verwittigde vrouw ...
  • Bewaar uw kredietkaart zorgvuldig en controleer regelmatig of u ze nog hebt. Volg de tips voor veilig kaartgebruik nauwgezet op wanneer u uw kaart gebruikt. Als u dat niet doet, is de gebruikelijke bescherming tegen fraude niet meer van toepassing. Meer informatie over deze bescherming vindt u in de Algemene Voorwaarden van uw kaartuitgever.

Top

In de winkel of aan de geldautomaat

  • Zorg ervoor dat niemand uw pincode kan zien.
  • Laat u door niemand helpen bij het uitvoeren van een transactie.
  • Is uw kaart blijven zitten in de geldautomaat of bent u ze kwijt? Bel onmiddellijk naar 02/209 81 00. Deze dienst is 7 dagen op 7 en 24u/24 bereikbaar en zal direct uw kaart blokkeren.
  • En vooral: vertrouw niemand uw pincode toe. Deze code is strikt persoonlijk! 

Top

Op vakantie

  • Laat uw betaalkaart nergens achter, ook niet in uw auto, hotelkamer of caravan.
  • Let op uw portefeuille in uw jaszak als die op een stoel hangt in een restaurant of café.
  • Neem uw portefeuille in de trein uit uw jaszak, als u uw jas aan een kapstok hangt.
  • Neem tijdens uw verblijf in een hotel enkel de betaalkaarten mee die u echt nodig hebt. Bewaar ze in ieder geval in de kluis wanneer u ze niet gebruikt.
  • Let op als u gehospitaliseerd wordt. Neem tijdens een ziekenhuisverblijf enkel de betaalkaarten mee die u echt nodig hebt. De kaarten die u toch bij zich hebt, bewaart u best in een kluis.
  • Schrijf uw pincode nooit op, zelfs niet in de vorm van een telefoonnummer. Leer de code uit het hoofd en vernietig elke briefwisseling waar de code in vermeld staat.
  • Een kaart moet altijd ondertekend worden, doe dit direct na ontvangst.
  • Stuur een kaart nooit op per post, zelfs niet aangetekend.
  • Leen uw kaart nooit uit, ook niet aan een goede bekende of familielid. Een betaalkaart is strikt persoonlijk en mag enkel gebruikt worden door de persoon wiens naam op de kaart vermeld staat.
  • Bedek steeds het klavier wanneer u een pincode moet ingeven, zowel op een geldautomaat als een betaalterminal.
  • Laat u niet afleiden tijdens een geldafname. Let op voor mensen die hulp komen bieden bij een zogezegd probleem met de terminal en die aanraden om een pincode opnieuw in te geven.
  • Blijft uw kaart in een geldautomaat zitten, neem dan onmiddellijk contact met 02/209 81 00 om de kaart te laten blokkeren.
  • Wees extra aandachtig wanneer iemand u te hulp snelt terwijl u met autopech langs de weg staat.
  • Houd uw kaart steeds in het oog wanneer u ze voor een betaling moet afgeven aan een handelaar.
  • Een betaalkaart is geen identiteitsbewijs. Wees aandachtig voor zogezegde politieagenten die een betaalkaart vragen om uw identiteit te verifiëren.
  • Is uw kaart in het buitenland kwijt of gestolen? Neem dan onmiddellijk contact op met het nummer 32 (0)2/209 81 00. Uw kaart wordt onmiddellijk geblokkeerd. Vergeet ook niet om bij de plaatselijke politie klacht in te dienen.
     

Top

Op het internet

  • Veiligheid: u herkent een beveiligde website aan het kleine gesloten hangslot in Microsoft Internet Explorer of aan het sleuteltje in Netscape Communicator, onderaan links op uw scherm. Het internetadres heeft in dat geval een extra 's' en ziet er dus als volgt uit: ‘https://www....' en niet: ‘http://www....'
  • Keuze: doe uw aankopen bij e-commercehandelaars die u echt kunt vertrouwen. De logo's Verified by MasterCard Secure Code betekenen dat de website aan de strenge veiligheidsnormen van Visa en MasterCard beantwoordt. U kunt er in alle vertrouwen online kopen en uw gegevens achterlaten. Opgelet: deze logo's bevinden zich niet altijd op de homepage. Soms staan ze op de pagina die bestemd is voor de betalingen.
 MasterCard SecureCode

  • Persoonlijk: geef uw persoonlijke gegevens alleen maar door als ze echt nodig zijn voor de aankoop.
  • Bestellen: geef uw kaartnummer alleen door als u daadwerkelijk bestelt.
  • Bewijs: print altijd uw betalingsbewijs uit.
  • Misbruik: vermoedt u dat een website misbruik maakt van uw kaartgegevens? Neem dan onmiddellijk contact op met het nummer +32 (0)2/209 81 00 en laat uw kaart blokkeren. 
     

Wees bedriegers te snel af

  • Bij ‘phishing' ontvangt u een e-mail waarin mensen met slechte bedoelingen naar persoonlijke informatie proberen te ‘vissen'. Ze geven zich uit voor een bank of een kredietkaartbedrijf en vragen meestal naar persoonlijke informatie: naam, adres, kaartnummer, pincode...
  • De e-mail kan misleidende informatie bevatten van het type ‘Your credit card has been cancelled' (Uw kredietkaart werd geannuleerd) of ‘Als u niet reageert, zal uw kaart geblokkeerd worden'.
  • Antwoord in geen geval op twijfelachtige e-mails. Soms bevatten ze trouwens een virus.

Top

Meer info?

Voor meer informatie , kan u terecht op het nummer 02/209 81 00.

Top

 
  

Afdrukken

 Naar de intro