Vandaag de dag waarderen we de vrijheid die gepaard gaat met online diensten. Helaas liggen er dag en nacht cybercriminelen op de loer. Daarom is het heel belangrijk de basisregels te kennen om veilig te kunnen surfen. 


Wat is phishing en hoe herkent u het?
Phishing is een samentrekking van fishing (vissen) en phreaking (computerfraude). Het gaat om oneerlijke mensen die hengelen naar vertrouwelijke informatie (zoals uw wachtwoorden of andere persoonlijke gegevens) door zich voor te doen als iemand die te vertrouwen is.
Wat is het verschil tussen phishing en vishing?


Febelfin: "Geef nooit je pincode of codes voor internetbankieren door."

Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector, lanceert een nieuwe sensibiliseringscampagne tegen phishing. Nog steeds trappen heel wat mensen in de val van internetfraudeurs en geven ze hun pincode of de codes van hun kaartlezer door via e-mail of telefoon. Een bank zal dat echter nooit vragen. Krijgt u toch zo’n verzoek, dan is dat een poging tot fraude. “Bancaire codes zijn zoals de sleutel van uw huis. U geeft die nooit aan iemand anders. Dit geldt zowel voor uw pincode als voor de codes die gegenereerd worden door uw kaartlezer wanneer u aan het internetbankieren bent.



Leah Thys en Thomas Vanderveken lenen hun gezicht aan phishingcampagne.

Fraudeurs spelen gretig in op de actualiteit: ongeveer 20% van alle phishingmails zinspeelt op COVID-19.

Laat u niet misleiden. Alle informatie over phishing is terug te vinden op het nieuwe platform www.beschermjezelfonline.be .


Eerst ontvangt u een valse e-mail die zogezegd van bpost bank afkomstig is. Deze e-mail bevat een link of een bijlage die u naar een frauduleuze website leidt.

Enkele kenmerken waaraan u een phishing e-mail kunt herkennen:
• Vaak laat de spelling te wensen over
• De term ‘veiligheid’ wordt vaak gebruikt
• De afzender dreigt vaak met zware sancties als de omschreven procedures niet gevolgd worden
• Men vraagt vaak om onmiddellijk of om juist niet te reageren op de e-mail

Opgelet: een e-mailadres kan gemakkelijk vervalst worden. Het is niet omdat ‘bpost bank’ als afzender vermeld is, dat de bank effectief de mail verstuurd heeft.

Vervolgens wordt u gevraagd te klikken op een link of een bijlage die u naar een website leidt. Hoe kunt u een valse website herkennen?


• Bovenaan, in de navigatiebalk, begint de url met http:// in plaats van https://, wat wijst op een beveiligde website (wat het geval is bij die van bpost bank).
• Er staat geen hangslot bovenaan naast de url. Ook dit symbool wijst op de beveiliging en de echtheid van de website waarop u surft.
• Op een frauduleuze website worden veel persoonlijke gegevens gevraagd die u nog niet eerder online heeft ingegeven.


Opgelet: de opmaak kan sterk lijken op die van de officiële website.
In sommige gevallen is er nog een derde luik: u krijgt een telefonische oproep om uw transactie te bevestigen.

Geef in geen geval gegevens zoals uw persoonlijke codes door. Het is met die codes dat bpost bank tijdelijk en op een beveiligde manier uw kaart en uw pincode kan verifiëren. Met deze informatie kan een fraudeur tijdelijk uw identiteit overnemen.
Bekijk hier een voorbeeld van een valse website.


Wat doen als u een phishing e-mail ontvangt?

• Klik op geen enkele link: de e-mail of de website kan virussen bevatten

• Vul online geen persoonlijke gegevens in zoals uw rekeningnummer, kaartnummer of telefoonnummer

• Controleer of uw anti-phishing filter goed geactiveerd is in uw browser (Internet Explorer, Firefox of Google Chrome)

• Stuur elke verdachte e-mail, die afkomstig lijkt te zijn van bpost bank, naar security.alert@bpostbank.be of contacteer onze klantendienst op 02/278.50.32

• Als u toch uw gegevens online heeft ingevuld, stuur dan zo snel mogelijk een e-mail naar phishing@bpostbank.be of contacteer onze klantendienst op 02/278.50.32


Wat doet bpost bank om phishing tegen te gaan?

Kliek hier voor meer info.


Meer weten op veilig bankieren hier.