Phishing

Vandaag de dag waarderen we de vrijheid die gepaard gaat met online diensten. We kunnen alles zelf uitvoeren, wanneer het ons uitkomt, zonder naar het loket te moeten gaan. Natuurlijk stelt bpost bank alles in het werk om dit zo veilig mogelijk te laten gebeuren. Helaas liggen er dag en nacht cybercriminelen op de loer. Daarom is het heel belangrijk de basisregels te kennen om veilig te kunnen surfen. 

Een frauduleuze techniek die gebruikt wordt door online oplichters, gericht op het overnemen van de identiteit van een persoon of een bekende entiteit. U ontvangt een ongevraagde e-mail die lijkt op de mails van uw bank om u naar een valse website te lokken.



Wat is phishing en hoe herkent u het?

Phishing is een samentrekking van fishing (vissen) en phreaking (computerfraude). Het gaat om oneerlijke mensen die hengelen naar vertrouwelijke informatie (zoals uw wachtwoorden of andere persoonlijke gegevens) door zich voor te doen als iemand die te vertrouwen is. 


Wat is het verschil tussen phishing en vishing?

Febelfin: "Geef nooit je pincode of codes voor internetbankieren door."
PUBLICATION: Febelfin
SOURCE: YouTube
CONTENT: Febelfin: "Geef nooit je pincode of codes voor internetbankieren door."
Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector, lanceert een nieuwe sensibiliseringscampagne tegen phishing. Nog steeds trappen heel wat mensen in de val van internetfraudeurs en geven ze hun pincode of de codes van hun kaartlezer door via e-mail of telefoon. Een bank zal dat echter nooit vragen. Krijgt u toch zo’n verzoek, dan is dat een poging tot fraude. “Bancaire codes zijn zoals de sleutel van uw huis. U geeft die nooit aan iemand anders. Dit geldt zowel voor uw pincode als voor de codes die gegenereerd worden door uw kaartlezer wanneer u aan het internetbankieren bent.

DE PROCEDURE KENT TWEE LUIKEN:

Eerst ontvangt u een valse e-mail die zogezegd van bpost bank afkomstig is. Deze e-mail bevat een link of een bijlage die u naar een frauduleuze website leidt.

  • Enkele kenmerken waaraan u een phishing e-mail kunt herkennen:
  • •    Vaak laat de spelling te wensen over
    •    De term ‘veiligheid’ wordt vaak gebruikt
    •    De afzender dreigt vaak met zware sancties als de omschreven procedures niet gevolgd worden
    •    Men vraagt vaak om onmiddellijk of om juist niet te reageren op de e-mail

  • Opgelet: een e-mailadres kan gemakkelijk vervalst worden. Het is niet omdat ‘bpost bank’ als afzender vermeld is, dat de bank effectief de mail verstuurd heeft.

​​​​​​​​​​​​​​

Vervolgens wordt u gevraagd te klikken op een link of een bijlage die u naar een website leidt. Hoe kunt u een valse website herkennen?​​​​​​​


•    Bovenaan, in de navigatiebalk, begint de url met http://  in plaats van https://, wat wijst op een beveiligde website (wat het geval is bij die van bpost bank). 
•    Er staat geen hangslot bovenaan naast de url. Ook dit symbool wijst op de beveiliging en de echtheid van de website waarop u surft.
•    Op een frauduleuze website worden veel persoonlijke gegevens gevraagd die u nog niet eerder online heeft ingegeven.

Opgelet: de opmaak kan sterk lijken op die van de officiële website.

 ​​​​​​​

In sommige gevallen is er nog een derde luik: u krijgt een telefonische oproep om uw transactie te bevestigen.

Geef in geen geval gegevens zoals uw persoonlijke codes door. Het is met die codes dat bpost bank tijdelijk en op een beveiligde manier uw kaart en uw pincode kan verifiëren. Met deze informatie kan een fraudeur tijdelijk uw identiteit overnemen.
Bekijk hier een voorbeeld van een valse website

Hulp


Wat doen als u een phishing e-mail ontvangt?

•    Klik op geen enkele link: de e-mail of de website kan virussen bevatten

•    Vul online geen persoonlijke gegevens in zoals uw rekeningnummer, kaartnummer of telefoonnummer

•    Controleer of uw anti-phishing filter goed geactiveerd is in uw browser (Internet Explorer, Firefox of Google Chrome)

•    Stuur elke verdachte e-mail, die afkomstig lijkt te zijn van bpost bank, naar security.alert@bpostbank.be of contacteer onze klantendienst op 02/278.50.32

•    Als u toch uw gegevens online heeft ingevuld, stuur dan zo snel mogelijk een e-mail naar security.alert@bpostbank.be of contacteer onze klantendienst op 02/278.50.32

CONTACT
Bel nu naar onze call center 02/278.50.32
Open van maandag tot vrijdag van 8u tot 19u, en op zaterdag van 8u30 tot 16u30


Wat doet bpost bank om phishing tegen te gaan?

•    De website van bpost bank is beveiligd (https://, hangslot naast de url, de navigatiebalk wordt groen bij recente browsers, enz.).

•    bpost bank spoort valse websites op en verwijdert deze zo snel mogelijk.

•    bpost bank zal u nooit via telefoon of e-mail persoonlijke gegevens vragen. Belangrijke communicatie van uw bank gebeurt steeds per brief.

•    bpost bank heeft een handtekeningensysteem dat uw toegang tot PCbanking en uw financiële transacties beschermt.

We beschikken namelijk over twee hoogbeveiligde authenticatiemiddelen.

De kaartlezer:

Uw toegang is beschermd dankzij een unieke code die u met de M1-toets ondertekent. De M2-handtekening wordt aangemaakt op basis van de begunstigde en het bedrag van de transactie zodat u kunt nakijken of u wel de transactie ondertekent die u zelf hebt ingevoerd.

Onderteken online de verrichtingen die u zelf hebt ingevoerd: M1 om u te identificeren, M2 om uw bankverrichtingen te bevestigen en te ondertekenen.

Beschouw het resultaat van de M1/M2-handtekeningen als uw handgeschreven handtekening: u bevestigt dat u toegang hebt tot PCbanking (M1) en dat u een bankverrichting uitvoert (M2).

Itsme®:

Geen kaartlezer meer nodig

Met itsme® hebt u geen kaartlezer meer nodig voor uw onlineverrichtingen. U voert gewoon de vijf cijfers van uw itsme®-code in.

Bij bpost bank kunt u op deze manier zonder kaartlezer inloggen bij PCbanking.

U kunt ook eenvoudig, veilig en snel uw betalingen bevestigen.

In de toekomst zult u itsme® vaker als alternatief voor de kaartlezer kunnen gebruiken.

Samengevat:

  • - Uw smartphone, uw simkaart en uw itsme®-app vormen een unieke combinatie die alleen u kunt gebruiken.
  • - Alleen u kent uw itsme®-code. Geef de code nooit door aan iemand anders.
  • - Met itsme® verloopt de mobiele interactie bovendien niet alleen via internet.  Ze maakt ook gebruik van de simkaart en het hoogbeveiligde netwerk van de mobiele operatoren.

Meer weten op veilig bankieren hier.

({{notCtrl.model.notifications.length}}):


Uw projecten beginnen hier

Contact

Hebt u een vraag? Raadpleeg de meest gestelde vragen of stel ons uw vraag.

Suggesties

Bij bpost bank doen we elke dag ons best om u producten en diensten aan te bieden die bij u passen. Heeft u een suggestie? Aarzel niet: zo helpt u ons om de kwaliteit van onze diensten te verbeteren.

Klachten

Hebt u een klacht?


Andere manieren om contact met ons op te nemen

Onze financiële experten nemen de tijd om uw vragen te beantwoorden. 

Telefonisch

Bel 02/278.50.32 

Met uw financieel expert