- Home
- Onze diensten in het algemeen
- Veilig bankieren
- Informatie Coronavirus

Vanwege de recente gebeurtenissen kan de reactietijd van onze klantendienst uitzonderlijk langer zijn dan normaal. Bedankt voor uw begrip. bpost en bpost bank doen er alles aan om u zo goed mogelijk te helpen en uw vragen te beantwoorden.
Opgelet: Deze pagina zal voortdurend worden bijgewerkt. Neem regelmatig een kijkje zodat je steeds op de hoogte blijft.
Net als in 2020 kunnen gezinnen ook in 2021 uitstel van de afbetaling van hun hypothecaire lening aanvragen bij hun bank.
De sector heeft beslist om ook in 2021 haar engagement verder te zetten en maximale ondersteuning te bieden: particulieren die zich in financiële moeilijkheden bevinden, kunnen opnieuw betalingsuitstel van kapitaal en interesten vragen voor hun woonkrediet. Dit voor een periode van maximaal 3 maanden. De aanvraag voor betalingsuitstel dient te gebeuren voor eind maart 2021 (en kan dus uiterlijk lopen tot eind juni 2021).
Alle informatie over dit uitstel is beschikbaar op de website van Febelfin.
U kan uw aanvraag indienen via de site www.manageyourcredit.be.

Gezond blijven, opnieuw samen zijn en plezier maken. Dat willen we allemaal zo graag. Laten we solidair zijn en de overheidsmaatregelen goed opvolgen.
Als we daar samen in slagen, kunnen we snel weer plannen maken voor de toekomst.
#samentegencorona #bpostbank #socialdistancing
Om nog beter aan uw wensen te voldoen en onze beschikbaarheid te vergroten, hebben we de openingstijden van onze Klantendienst gewijzigd.
Voortaan kan u ons contacteren op 022/012345:
van maandag tot vrijdag: van 9.00 uur tot 18.00 uur
op zaterdag: van 8.30 uur tot 16.30 uur
De federale regering besliste om personen die betalingsuitstel kregen voor hun hypothecair krediet in het kader van de coronacrisis de mogelijkheid te bieden om een verlenging van dat uitstel met twee maanden aan te vragen, dus tot 31 december 2020.
Het gaat niet om een automatische verlenging, de kredietnemer moet het uitdrukkelijk vragen en bewijzen dat hij op het ogenblik van de aanvraag tot verlenging nog altijd voldoet aan de voorwaarden voor het betalingsuitstel.
We hebben onze speciale pagina daarover aangepast, u vindt daar alle voorwaarden en formaliteiten voor de aanvraag van de verlenging.
De lockdown wordt afgebouwd en er werden concrete maatregelen genomen om kwaliteitsvolle diensten voor te stellen met naleving van de gezondheidsnormen.
Aan de ingang van de postkantoren en in de SELFbanks zal hydroalcoholische gel beschikbaar zijn.
Voor uw veiligheid werden op de vloer van onze postkantoren 4.500 stickers aangebracht die u de weg wijzen. Die stickers zijn bedoeld om u te helpen de social distancing te respecteren (1,5 meter tussen twee personen).
De wachtrijen werden deels verplaatst buiten de postkantoren.
Voor de veiligheid van onze medewerkers en klanten werd er plexiglas geplaatst aan de loketten van onze postkantoren.
In de kantoren vindt u affiches met uitleg. Hebt u toch nog twijfels? Stel uw vraag dan gerust aan de medewerkers in het postkantoor. Zij zijn op de hoogte van te volgen maatregelen.
Voor de SELFbanking-toestellen
We schenken bijzondere aandacht aan de SELFbanking-toestellen.
Er zal hydroalcoholische gel beschikbaar zijn. En er werden stickers op de vloer geplakt om aan te geven welke toestellen u mag gebruiken. In zones waar de social distancing niet kan worden gerespecteerd, werden sommige toestellen, zoals printers en/of geldautomaten, immers buiten werking gesteld.
Voor beleggingsafspraken met uw financieel expert
De lokalen waar die afspraken plaatsvinden, werden uitgerust met plexiglas, hydroalcoholische handgel en ontsmettingsmiddel.
Naar aanleiding van de beslissing van de overheid om de burgers en bedrijven financieel te ondersteunen wanneer zij in problemen komen door het Coronavirus, heeft bpost bank alle praktische voorwaarden verzameld om van deze tegemoetkoming te kunnen genieten.
Via onze speciale pagina om kredietuitstel aan te vragen, vindt u heel snel en heel duidelijk alle informatie alsook de te volgen procedure. Neem de tijd om alle voorwaarden grondig door te lezen, zodat de steun eerst en vooral gaat naar degenen die deze het hardst nodig hebben in deze moeilijke tijden.
Volgende kredieten vallen onder de noemer “lening op afbetaling”: autolening (Car Plan), lening voor verbouwing (Reno Plan), energielening (Energy Plan) en persoonlijke lening (Budget Plan).
bpost bank en haar medewerkers doen al het mogelijke om klanten die moeilijkheden ondervinden in deze crisisperiode zo goed mogelijk te helpen.
Omwille van de Coronacrisis, is er tijdelijk een mogelijkheid tot uitstel van nulstelling (het opnieuw naar 0 brengen van de rekening) van de kredietopening (geoorloofde debetstand op rekening terugbetaalbaar op 3 maanden) voor klanten die beschikken over een kasfaciliteit (mogelijkheid tot negatief saldo) op hun rekening, wanneer zij in problemen komen door het Coronavirus. Meer info vindt u op onze speciale pagina.
Contactloos betalen: het is snel, makkelijk en veilig. En vooral: het is – in volle coronatijden – meer dan ooit de meest hygiënische manier om aankopen af te rekenen. Je moet het toetsenbord van de betaalterminal namelijk niet of minder vaak aanraken. Daarom hebben de banken besloten om de limieten voor contactloze kaartbetalingen zonder pincode op te trekken. Het bedrag van 25 euro per contactloze kaartbetaling wordt opgetrokken naar 50 euro. Je hoeft dus geen pincode meer in te geven voor een betaling onder of gelijk aan 50 euro. Terwijl je vroeger in totaal niet meer dan 50 euro aan opeenvolgende contactloze kaartbetalingen kon doen zonder pincode, wordt ook dat cumulatieve bedrag verhoogd naar 100 euro. Vanaf 14 april zullen de betaalterminals die vandaag - binnen de huidige quarantainemaatregelen - actief zijn, stapsgewijs aangepast worden aan de nieuwe limieten. bpost bank klanten die vandaag nog een kaart hebben zonder de technologie om contactloos te betalen, m.a.w. een kaart zonder het contactloos symbool, kunnen nu gratis een nieuwe kaart aanvragen bij de Klantendienst op 022/012345.
Naar aanleiding van de beslissing van Febelfin en de minister van Financiën om de burgers en bedrijven financieel te ondersteunen wanneer zij in problemen komen door het coronavirus, heeft bpost bank alle praktische voorwaarden verzameld om van deze tegemoetkoming te kunnen genieten. Via onze speciale pagina om kredietuitstel aan te vragen, vindt u heel snel en heel duidelijk alle informatie alsook de te volgen procedure.
Neem de tijd om alle voorwaarden grondig door te lezen, zodat de steun eerst en vooral gaat naar degenen die deze het hardst nodig hebben in deze moeilijke tijden.
bpost bank en haar medewerkers doen al het mogelijke om klanten die moeilijkheden ondervinden in deze crisisperiode zo goed mogelijk te helpen. Meer info vindt u op onze speciale pagina, of via het Febelfin Charter met betrekking tot het betalingsuitstel van een hypothecair krediet.
Vandaag, 31 maart 2020 hebben Febelfin en de minister van Financiën Alexander De Croo tijdens een persconferentie aangekondigd hoe ze in praktijk de Belgische burgers en bedrijven financieel zullen ondersteunen wanneer zij in problemen komen door het coronavirus.
Alle informatie die tijdens deze conferentie werd meegedeeld, kunt u nu terugvinden op de website vab Febelfin.be.
bpost bank werkt momenteel het praktische aspect van deze maatregelen uit.
De procedure wordt woensdag 1 april 2020 op de website van de bank gepubliceerd.
Febelfin heeft vragen en antwoorden verzameld rond betalingsuitstel van het hypothecair krediet van particulieren, raadpleeg deze hier.
Mensen krijgen voldoende tijd om betalingsuitstel met bank te bespreken
Febelfin, de minister van Financiën Alexander De Croo en de Nationale Bank van België kondigden op 22 maart 2020 aan om de Belgische burgers en bedrijven financieel te ondersteunen wanneer zij in problemen komen door het coronavirus.
Samen met de hele financiële sector en de overheid werkt Febelfin momenteel volop aan de praktische invulling van dit engagement met betrekking tot hypothecaire kredieten en ondernemingskredieten.
Een belangrijk element daarin is dat iedereen voldoende tijd zal krijgen om een eventueel betalingsuitstel te bespreken. Wie dat wil, kan in de komende weken contact opnemen zodra voorwaarden gekend zijn. Het is daarom niet noodzakelijk om in de komende dagen al contact op te nemen.
Febelfin en de overheid zullen binnenkort alle praktische details over het betalingsuitstel communiceren. Zodra we dit ontvangen hebben, publiceren we dit ook op onze website bpostbank.be.

Sociale afstand of social distancing verwijst naar maatregelen om de verspreiding van een zeer besmettelijke ziekte te stoppen of te vertragen door mensen aan te moedigen fysiek van elkaar weg te blijven.
bpost bank sluit zich aan bij deze beweging door haar logo symbolisch aan te passen om iedereen eraan te herinneren hoe belangrijk het is om deze regels te respecteren. We maken van de gelegenheid gebruik om via deze weg alle Belgen te vertellen dat we hen van harte bijstaan in deze moeilijke tijden. We denken speciaal aan al diegenen die in de frontlinie staan en risico's nemen voor het welzijn van ons allemaal. We willen in het bijzonder alle medewerkers van bpost en bpost bank bedanken, zowel in de kantoren, op het hoofdkantoor als degenen die dagelijks onderweg zijn, die blijven werken om de continuïteit van de dienstverlening aan onze klanten te garanderen.
Op zondag 22 maart 2020 hebben de Federale regering, de banken, en de National bank principieel beslist dat personen die kunnen aantonen dat ze problemen ondervinden bij de terugbetaling van hun hypothecaire lening omwille van de coronacrisis, een betalingsuitstel kunnen genieten tot eind september 2020.
Het betreft hier niet om een algemeen uitstel, maar enkel voor mensen die effectief economisch getroffen zijn door de coronacrisis.
Elke aanvraag zal bijgevolg individueel geanalyseerd moeten worden.
Het spreekt voor zich dat bpost bank er alles aan zal doen om haar klanten zo goed mogelijk te begeleiden tijdens deze moeilijke periode.
Momenteel zijn echter de specifieke details en voorwaarden van dit uitstel nog niet gekend.
Zodra dit uitgeklaard is met de overheidsinstanties, zal alles duidelijk gepubliceerd worden alsook de te volgen procedure om van dit uitstel te genieten.
Opschorten van de laatavondopening
- De opening van postkantoren tot 18u of later wordt tijdelijk opgeschort. Dit geldt voor alle postkantoren, ongeacht het aantal dagen waarop tot vandaag een “laatavond”-opening voorzien was.
- Postkantoren zullen voorlopig dagelijks open blijven tot 17u, tenzij huidige openingsuren korter zijn.
- Tijdelijk veralgemenen van de middagsluitingen
- Postkantoren die tot vandaag geen sluiting hadden over de middag, zullen sluiten van 12.30 tot 13.30.
- De andere kantoren behouden hun huidige regime.
De overige uren blijven ongewijzigd. Indien lokale omstandigheden dat nodig maken, heeft het lokaal management wel alle vrijheid om hierin veranderingen aan te brengen.
Alle laatste infos op www.bpost.be
Let op voor cybercriminelen die momenteel een link of bijlage delen met een zogenaamde ‘heat map’ die de huidige status van de verspreiding van het Coronavirus laat zien.
Klik nooit op dergelijke links vanop uw smartphone. Als u op de kaart klikt, vergrendelen hackers uw apparaat en maken het pas weer vrij wanneer u losgeld betaalt.
Er worden ook phishing e-mails verstuurd rond de Corona crisis. Deze frauduleuze e-mails sturen u naar een nep bankwebsite die sterk lijkt op die van de bank. We herinneren u eraan dat u in geen geval uw M1- en M2-codes mag doorgeven, anders wordt u het slachtoffer van PHISHING.
Klik hier voor meer info over phishing.
Nuttige artikel:
https://www.febelfin.be/nl/consumenten/artikel/relax-en-denk-2-keer-na-voor-je-op-een-link-klikt
Bij bpost bank zetten we de gezondheid van onze klanten en medewerkers op de eerste plaats.
Daarom hebben bpost en bpost bank, in overeenstemming met de maatregelen die werden genomen door de federale overheid, een aantal maatregelen ingevoerd om een optimale dienstverlening te blijven verstrekken.
- Alle diensten werken zoals normaal met inbegrip van de klantendienst, bereikbaar op 022 012345.
- De meeste courante bankverrichtingen kunnen 24u/24 en 7d/7 worden uitgevoerd via onze digitale kanalen PCbanking en MOBILEbanking: overschrijvingen doen, uw saldo consulteren, een kaart blokkeren, een spaarrekening openen, inschrijven op een belegging…
- Meer info over de mogelijkheden hier.
- Momenteel zijn de postkantoren open, behalve op zaterdag. Deze situatie kan echter veranderen. Alle praktische info en maatregelen met betrekking tot het kantorennet vindt u op www.bpost.be
Persbericht over de maatregelen in het netwerk van bpost: http://prez.ly/5Jpb
Nuttige algemene informatie in de strijd tegen het Coronavirus
Hoe kunt u zichzelf beschermen tegen het Coronavirus?
Eenvoudige en effectieve handelingen kunnen de verspreiding van het virus beperken:
- - Blijf zoveel mogelijk thuis.
- - Was uw handen goed en regelmatig met water en zeep.
- - Gebruik bij hoesten of niezen altijd een nieuwe papieren zakdoek en gooi deze nadien onmiddellijk in een gesloten vuilnisbak.
- - Als u geen zakdoek bij de hand heeft, niest of hoest u in de plooi van de elleboog.
- - Vermijd contact met mensen die koorts hebben en / of hoesten.
Nuttige links:
Federale overheid: https://www.info-coronavirus.be/nl/
Wereld gezondheidsorganisatie: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public
({{notCtrl.model.notifications.length}}):
Uw projecten beginnen hier
Contact
Hebt u een vraag? Raadpleeg de meest gestelde vragen of stel ons uw vraag.
Suggesties
Bij bpost bank doen we elke dag ons best om u producten en diensten aan te bieden die bij u passen. Heeft u een suggestie? Aarzel niet: zo helpt u ons om de kwaliteit van onze diensten te verbeteren.
Klachten
Hebt u een klacht?
Andere manieren om contact met ons op te nemen
Onze financiële experten nemen de tijd om uw vragen te beantwoorden.
Telefonisch
Bel 02/278.50.32
Met uw financieel expert
Vind een kantoor in uw buurt