- Home
- PSD2

Contact
Hebt u een specifieke vraag over een product of dienst? We verzamelden voor u de meeste gestelde vragen op een overzichtelijke en duidelijke manier.
We trachten u steeds de beste dienstverlening te geven. Hebt u toch een klacht over een product of dienst, dan kunt u via verschillende kanalen contact met ons opnemen.
-
-
-
-
Openen of afsluiten in het algemeen
-
Saldo en betalingenDoorlopende opdrachtLimieten en tarieven
-
Openen of afsluitenSaldo en verrichtingen
-
-
Kaart verloren of gestolenKaart defect of geblokkeerdCodes en identificatieLimieten en tarievenGebruik in het buitenlandContactloos betalen
-
Kaart verloren of gestolenCodes en identificatieLimieten en tarievenSaldo en verrichtingen
-
Kaart verloren of gestolenCodes en identificatieLimieten en tarieven
-
Papieren afschriftenAfschriften via PCbanking
-
Openen of afsluiten
-
VeiligheidInloggenVingerafdruk
-
Transacties en betalingenDomiciliëringen en doorlopende opdrachtenOverzicht en afschriftenBegunstigden beherenScan and payNotificaties en meldingenInstantbetalingenLimieten en tarievenKaartlezerebox01
Wat is PSD2 ?
PSD2 staat voor ‘Payment Services Directive 2’ of ‘Richtlijn voor Betaaldiensten’. PSD2 is een Europese richtlijn die de betaalmarkt in de Europese Unie regelt en controleert, m.a.w. PSD2 zorgt voor een betere bescherming voor u als consument.
Het doel van PSD2 is om de concurrentie op de betaalmarkt te stimuleren.
Een van de belangrijkste aspecten van PSD2 bestaat erin dat rekeningen voortaan toegankelijk worden voor erkende derden (banken en erkende betalingsinstellingen).
Praktisch betekent dit dat u als rekeninghouder zelf kan kiezen om erkende banken en betalingsinstellingen toegang te geven tot uw online zichtrekening. Dit betekent dat u op die manier vanop uw bpost bank MOBILEbanking app of bpost bank PCbanking de opdracht kan geven om betalingen uit te voeren of rekeninginformatie op te halen vanop een rekening die u bij een andere bank hebt.
Belangrijk: als klant beslist uzelf of en aan welke financiële instelling u toegang geeft tot uw betaalrekeningen. U behoudt de totale controle.02Wat kan ik allemaal, dankzij PSD2, meer doen met mijn rekening?
U kunt uw betaalrekeningen (= zichtrekeningen), ook die bij andere banken, in 1 app integreren.
Zo kunt u vanuit uw PC/MOBILEbanking verrichtingen op uw rekeningen bij andere banken uitvoeren.
03Welke banken zijn toegankelijk via PC/MOBILEbanking?
Momenteel kunt u uw rekeningen bij volgende banken en betaalinstellingen toevoegen aan uw PC/MOBILEbanking (in alfabetische volgorde):
- Belfius
- CBC
- ING
- KBC
- KBC Brussels
Deze lijst wordt geleidelijk aan uitgebreid met andere banken en betalingsinstellingen.04Welke verrichtingen kan ik doen op mijn rekeningen bij andere banken vanuit mijn PC/MOBILEbanking ?
De belangrijkste verrichtingen die u voorheen kon uitvoeren met PC/MOBILEbanking vanop uw bpost bank zichtrekening, kunt u voortaan ook uitvoeren vanop uw rekening bij een andere bank.
De derde bank bepaalt welk verrichtingen mogelijk zijn vanop haar rekeningen. Doorgaans is het mogelijk om:
- De opdracht te geven voor een overschrijving naar een IBAN rekening
- De opdracht te geven voor een overschrijving met memodatum naar een IBAN rekening
- Gebruik te maken van de handige Scan & Betaal functie van de MOBILEbanking app
- Het saldo van uw rekeningen bij de erkende banken en betalingsinstellingen te consulteren.
05Hoe voeg ik in de praktijk een rekening van een andere bank toe aan mijn PC/MOBILEbanking?
Op de website vindt u een vereenvoudigde procedure in enkele stappen terug.
In het hoofdmenu van PC/MOBILEbanking vindt u een knop “Een externe rekening toevoegen”. Klik hierop en kies de bank en het rekeningnummer dat u wenst toe te voegen. Daarna volgt een authenticatieprocedure in de omgeving van de andere bank.
Zodra de bevestiging is gegeven, wordt uw rekening toegevoegd aan uw rekeningoverzicht in PC/MOBILEbanking.
06Kunnen om het even welke rekeningen worden toegevoegd aan mijn PC/MOBILEbanking?
Neen, PSD2 heeft betrekking op “betaalrekeningen”.
Praktisch betekent dit dat alleen zichtrekeningen kunnen worden toegevoegd.
07Kunnen spaarrekeningen ook worden toegevoegd?
Neen, PSD2 betreft betaalrekeningen (dus zichtrekeningen).
Hierdoor is het momenteel niet mogelijk om spaarrekeningen bij andere banken toe te voegen aan uw PC/MOBILEbanking.
08Kan ik rekeningen waarop ik volmacht heb toevoegen?
Ja, in principe kunt u ook zichtrekeningen waarvan u geen houder bent, maar waarop u wel een volmacht hebt, kunnen worden toegevoegd aan uw PC/MOBILEbanking.
Dit is echter wel afhankelijk van de regels die gelden voor de rekeningen bij de derde bank.
09Hoe lang blijven mijn rekeningen bij andere banken toegankelijk via PC- of MOBILEbanking?
De autorisatie die u geeft is geldig gedurende 90 dagen.
10Is deze geldigheidsperiode van 90 dagen van toepassing voor alle banken?
Ja, dit is een maximaal toegelaten autorisatieduur opgelegd door PSD2.
Opgelet: aangezien dit een maximale geldigheidsduur is voor uw autorisatie, kunnen sommige banken mogelijks een kortere geldigheidsduur hanteren.
11Hoe kan u aan het einde van de geldigheidsperiode uw autorisatie vernieuwen?
Dit kan door de initiële procedure om een rekening toe te voegen te herhalen in PC/MOBILEbanking. Op de website vindt u een vereenvoudigde procedure in enkele stappen terug.
Belangrijk: u behoudt altijd zelf de totale controle. Zo kunt u op elk moment de toegang tot een rekening blokkeren door de autorisatie in te trekken.
12Waarom moet ik na 90 dagen opnieuw autorisatie geven?
Om de gebruiker te beschermen, is de autorisatie die u geeft voor de uitwisseling van de gegevens tussen uw banken slechts geldig voor maximaal 90 dagen. Na deze periode moet u de procedure voor het toevoegen van een rekening herhalen.
13Hoe weet ik zeker dat anderen dankzij PSD2 geen toegang krijgen tot mijn rekeningen?
De informatie-uitwisseling tussen de banken onderling is volkomen veilig en versleuteld en geniet van alle beveiligingen en controles die al bestaan tussen de Belgische banken, en is zelfs versterkt door PSD2.
U beslist zelf of en aan welke financiële instelling u toegang geeft tot uw betaalrekeningen. U behoudt de totale controle. Alleen de rekeninghouder en volmachthouder die is geverifieerd, zal na uw toestemming toegang hebben tot de rekeninginformatie.
14Is deze dienst betalend?
Neen, deze dienst is helemaal gratis.
Hoe kunt u een klacht indienen?
Bij bpost bank zetten we elke dag ons beste beentje voor om u de juiste producten en diensten aan te bieden.
Hebt u toch een klacht? Laat het ons gerust weten. Zo helpt u ons om de kwaliteit van onze dienstverlening nog te verbeteren.In uw postkantoor vindt u steeds iemand die tijd voor u vrijmaakt en naar uw probleem luistert.
De financieel expert van uw postkantoor kent u het best.Neem dus eerst met hem contact op. Vooral omdat een probleem vaak meteen in het postkantoor kan worden geregeld.
Maak een afspraak in het postkantoor van uw keuze via het nummer 02/278.50.32
Is het voor u niet makkelijk om langs te gaan in uw postkantoor of is een contact met uw financieel expert geen optie, dan kunt u steeds terecht bij onze klantendienst. Zij nemen contact op met de juiste diensten om u zo snel mogelijk een oplossing te kunnen bieden.
per telefoon
Onze klantendienst is telefonisch bereikbaar op het nummer 02/278.50.32, van maandag tot vrijdag van 9.00u tot 12.30u en van 13.30u tot 18.00u, en op zaterdag van 9.00u tot 13.00u.online
U kunt ons uiteraard ook bereiken via het online contactformulier hieronder.U hebt een antwoord ontvangen van het postkantoor of van de klantendienst, maar u bent niet tevreden met de voorgestelde oplossing?
Mogelijkheid 1: de dienst Customer Services van bpost bank
Indien u niet tevreden bent met de oplossing die u werd voorgesteld door het postkantoor of de klantendienst, dan kunt u schriftelijk contact opnemen met de dienst Customer Services. Deze dienst zal uw klacht zo snel mogelijk behandelen op basis van de door u gegeven omschrijving.U kunt de dienst Customer Services bereiken via onderstaand contactformulier, of door een brief te sturen naar:
bpost bank
Customer Services
Markiesstraat 1 bus 2
1000 BrusselMogelijkheid 2: de ombudsdiensten voor de financiële sector en de verzekeringen
U bent ook niet tevreden met de oplossing die onze dienst Customer Services voorstelt? Dan kunt u alsnog contact opnemen met de ombudsdiensten voor de financiële sector en de verzekeringen.
Opgelet: u kunt enkel op hen een beroep doen nadat u een antwoord hebt gekregen van de dienst Customer Services van bpost bank of indien u geen antwoord hebt ontvangen na 1 maand.Klachten over bankproducten: de Ombudsdienst voor financiële diensten (http://www.ombfin.be/)
Klachten over verzekeringsproducten: de Ombudsman van de verzekeringen. (http://www.ombudsman.as/)
Wenst u een klacht in te dienen?
Omschrijf hier uw klacht
bpost bank registreert en verwerkt uw persoonsgegevens met het oog op behandeling van uw vragen en klachten.
De gegevens worden niet aan derden meegedeeld behoudens in onderstaande gevallen:
- Uw voorafgaand akkoord;
- Aan gemachtigde derden overeenkomstig een wettelijke of reglementaire verplichting of ingeval van een gewettigd belang;
- Aan de interveniënten die voor rekening van bpost handelen;
- Aan de bedrijven wier producten en diensten bpost bank aanbiedt.
In deze gevallen kunnen de gegevens doorgegeven worden naar landen binnen of buiten de Europese Unie die al dan niet waarborgen bieden voor een adequaat beschermingsniveau.
Deze gegevens worden bovendien geregistreerd en verwerkt door bpost in haar bestanden met als doel de verdeling van de bancaire, financiële en verzekeringsproducten en de uitvoering van de diensten waarvoor bpost al dan niet als tussenpersoon optreedt.
U kan zich op verzoek gratis verzetten tegen het feit dat die gegevens voor commerciële doeleinden gebruikt worden. U mag de persoonsgegevens tevens raadplegen en laten wijzigen door een schriftelijk verzoek, vergezeld van een kopie van de identiteitskaart, te richten aan de verantwoordelijke voor de verwerking (bpost bank NV, Markiesstraat 1 bus 2, 1000 Brussel; bpost NV van publiek recht, Muntcentrum, 1000 Brussel).
Uw projecten beginnen hier
Contact
Hebt u een vraag? Raadpleeg de meest gestelde vragen of stel ons uw vraag.
Suggesties
Bij bpost bank doen we elke dag ons best om u producten en diensten aan te bieden die bij u passen. Heeft u een suggestie? Aarzel niet: zo helpt u ons om de kwaliteit van onze diensten te verbeteren.
Klachten
Hebt u een klacht?
Andere manieren om contact met ons op te nemen
Onze financiële experten nemen de tijd om uw vragen te beantwoorden.
Telefonisch
Bel 02/278.50.32
Met uw financieel expert
Vind een kantoor in uw buurt
({{notCtrl.model.notifications.length}}):
-
-
-
-