- Home
- Contact - FAQ

Contact
Hebt u een specifieke vraag over een product of dienst? We verzamelden voor u de meeste gestelde vragen op een overzichtelijke en duidelijke manier.
We trachten u steeds de beste dienstverlening te geven. Hebt u toch een klacht over een product of dienst, dan kunt u via verschillende kanalen contact met ons opnemen.
-
-
-
-
Openen of afsluiten in het algemeen
-
Saldo en betalingenDoorlopende opdrachtLimieten en tarieven
-
Openen of afsluitenSaldo en verrichtingen
-
-
Kaart verloren of gestolenKaart defect of geblokkeerdCodes en identificatieLimieten en tarievenGebruik in het buitenlandContactloos betalen
-
Kaart verloren of gestolenCodes en identificatieLimieten en tarievenSaldo en verrichtingen
-
Kaart verloren of gestolenCodes en identificatieLimieten en tarieven
-
Papieren afschriftenAfschriften via PCbanking
-
Openen of afsluiten
-
VeiligheidInloggenVingerafdruk
-
Transacties en betalingenDomiciliëringen en doorlopende opdrachtenOverzicht en afschriftenBegunstigden beherenScan and payNotificaties en meldingenInstantbetalingenLimieten en tarievenKaartlezerebox7
Ik ben mijn bankkaart verloren, wat doe ik?
Bij verlies van uw bankkaart contacteert u meteen Card Stop om ze te blokkeren. Deze service is de klok rond bereikbaar via de MOBILEbanking app of per telefoon.
Via de MOBILEbanking app voor smartphone (gratis)
Open de MOBILEbanking app. Druk in het hoofdmenu of het snelmenu bovenaan het scherm op "Instellingen" en vervolgens op "Mijn kaarten". Kies de kaart die je wilt blokkeren en selecteer "Card Stop" om je kaart permanent te blokkeren.
Let op: u hebt de keuze tussen het tijdelijk deactiveren van de kaart of definitief blokkeren. Enkel bij deze laatste wordt uw kaart onbruikbaar gemaakt, en wordt een nieuwe kaart aangemaakt.Telefonisch op het nummer 070 344 344 (€ 0,30 per minuut).
Voor u belt, hebt u best het volgende bij de hand:
• Het nummer van de zichtrekening waar de kaart aan verbonden is.
• Het nummer van de verloren bankkaart of uw persoonlijke gegevens (naam, voornaam, geboortedatum en postcode).Eens uw kaart geblokkeerd is, ontvangt u binnen de 10 werkdagen een nieuwe bankkaart op het adres waar u officieel geregistreerd bent. Vindt u in tussentijd toch uw bankkaart terug, dan is ze niet langer bruikbaar.
Tip: voeg het nummer van Card Stop toe aan de contactenlijst in uw telefoon, zodat u het altijd bij hebt in geval van nood.
8Ik wil mijn rekeninguittreksels niet langer op papier ontvangen, wat doe ik?
bpost bank stelt 3 mogelijkheden voor om uw uittreksels te krijgen:
- Uw uittreksels thuis op papier toegestuurd krijgen. U hebt de keuze tussen dagelijkse, wekelijkse, tweewekelijkse of maandelijkse verzending. Deze dienst is niet voor elk type rekening mogelijk, en is betalend (zie tarievenlijst)
- Zelf uw uittreksels afdrukken via de SELFbank toestellen in het postkantoor.
- Zelf uw uittreksels afdrukken of downloaden via PCbanking of MOBILEbanking.
Als u uw rekeninguittreksels niet langer op papier wilt ontvangen, kunt u deze aanpassing aanvragen in een postkantoor in uw buurt.9Als ik mij probeer in te loggen in PCbanking, krijg ik de melding 'De authentificatiegegevens zijn niet correct (xxxx1214)'.
Deze foutmelding geeft aan dat iets is verkeerd gelopen bij de identificatie, waardoor u dus niet kunt inloggen. Kijk na of u de verschillende identificatiecodes correct hebt ingevoerd, en probeer opnieuw in te loggen.
Na 3 foute pogingen wordt om veiligheidsredenen het abonnement geblokkeerd.
Hoe deblokkeren? Contacteer de klantendienst op 02/278.50.32 (van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u30 tot 18u en op zaterdag van 9u tot 13u).
Hoe een blokkering vermijden? Controleer steeds dat u de correcte gegevens invoert:- het juiste abonnementsnummer
- het juiste kaartnummer
- de correcte beveilingscode en pincode (stap 2)
- de juiste elektronische handtekening (stap 4).
Om u aan te melden, dient u steeds een geldige bpost bank bankkaart bij de hand te hebben.
U verwacht uw nieuwe bankaart? Gebruik geen gedesactiveerde bankkaart (bv: na blokkering wegens verlies of diefstal, na aanvraag van een duplicaat wegens een beschadigde kaart, na bestelling van een nieuwe kaart of na hernieuwing van uw huidige kaart). Zodra u uw nieuwe kaart hebt ontvangen, kan u zich opnieuw inloggen.6Is gezien de coronacrisis mijn postkantoor nog open?
Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17uur open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12u30 en 13u30. De meeste Postkantoren zijn nu open op dinsdag en donderdag tot 18uur, en op zaterdag tot 13uur.
Deze situatie kan echter veranderen. Alle praktische info en maatregelen met betrekking tot het kantorennet vindt u op www.bpost.be. U kunt ook steeds onze Klantendienst contacteren op 022/012345. We staan voor u klaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u30 tot 18u en op zaterdag van 9u tot 13u.
Ontdek hier de laatste info van bpost bank met betrekking tot het coronavirus.
1Welk akkoord hebben BNP Paribas Fortis en bpost afgesloten?
BNP Paribas Fortis en bpost hebben volgende overeenkomst afgesloten:
- Een akkoord waarbij BNP Paribas Fortis eind dit jaar de 50% aandelen van bpost in bpost bank zou overnemen en aldus voor 100% aandeelhouder zou worden. De transactie zou eind 2021 moeten zijn afgerond, na validering door de autoriteiten.
- Naast deze transactie hebben bpost en BNP Paribas Fortis ook een commercieel akkoord gesloten voor een periode van 7 jaar, dat aanvangt op 1 januari 2022, na het aflopen van het huidige akkoord. bpost zal dus de producten van bpost bank en BNP Paribas Fortis blijven verdelen via zijn netwerk van postkantoren. Deze nieuwe overeenkomst bestendigt de langdurige commerciële relatie tussen BNP Paribas Fortis en bpost, waarbij bpost zal optreden als tussenpersoon voor bpost bank en BNP Paribas Fortis.
2Wat betekent de overname van de bpost bank aandelen van bpost door BNP Paribas Fortis praktisch voor de klanten van bpost bank?
De overname van de aandelen zal geen enkele impact hebben voor de klanten van bpost bank. BNP Paribas Fortis en bpost hebben hun samenwerking met 7 jaar verlengd, met aanvang op 1 januari 2022.
3Wat betekent de overname van de bpost bank aandelen van bpost door BNP Paribas Fortis praktisch voor de producten en diensten aangeboden in het postkantoor?
Het gaat om een overname van aandelen van de ene aandeelhouder door de andere. Geen fusie.
Bijgevolg blijven bpost bank en BNP Paribas Fortis aparte entiteiten, zelfs al wordt BNP Paribas Fortis in principe de enige aandeelhouder van bpost bank vanaf wordt 1 januari 2022.
bpost bank blijft zoals voorheen producten en diensten ontwikkelen en deze aanbieden via het netwerk van bpost.4Wat zijn de gevolgen van deze overname voor de toepassing op het garantiefonds voor spaartegoeden?
Het gaat om een overname van aandelen van de ene aandeelhouder door de andere. Geen fusie.
Bijgevolg blijven bpost bank en BNP Paribas Fortis aparte entiteiten, zelfs al wordt BNP Paribas Fortis in principe de enige aandeelhouder van bpost bank vanaf wordt 1 januari 2022.
bpost bank zal in deze mogelijke nieuwe situatie een aparte financiële instelling blijven die als dusdanig ook aangesloten blijft bij de depositobeschermingsystemen.
Klanten van bpost bank kunnen dus blijven genieten van dezelfde wettelijke bescherming als voorheen.5Zullen de 400 aangekondigde SELFbank automaten er komen, aangezien BNP Paribas Fortis al enkele jaren alle SELFbanks heeft weggehaald uit haar kantorennetwerk?
De installatie van de 400 nieuwe SELFbank automaten werd goedgekeurd door de Raad van Bestuur van bpost bank, waarin BNP Paribas Fortis vertegenwoordigd is. BNP Paribas Fortis heeft met andere woorden deze vernieuwing mee goedgekeurd.
De vernieuwing van het park van meer dan 400 SELFbank automaten staat nog steeds gepland voor 2021 – 2022.
Hoe kunt u een klacht indienen?
Bij bpost bank zetten we elke dag ons beste beentje voor om u de juiste producten en diensten aan te bieden.
Hebt u toch een klacht? Laat het ons gerust weten. Zo helpt u ons om de kwaliteit van onze dienstverlening nog te verbeteren.In uw postkantoor vindt u steeds iemand die tijd voor u vrijmaakt en naar uw probleem luistert.
De financieel expert van uw postkantoor kent u het best.Neem dus eerst met hem contact op. Vooral omdat een probleem vaak meteen in het postkantoor kan worden geregeld.
Maak een afspraak in het postkantoor van uw keuze via het nummer 02/278.50.32
Is het voor u niet makkelijk om langs te gaan in uw postkantoor of is een contact met uw financieel expert geen optie, dan kunt u steeds terecht bij onze klantendienst. Zij nemen contact op met de juiste diensten om u zo snel mogelijk een oplossing te kunnen bieden.
per telefoon
Onze klantendienst is telefonisch bereikbaar op het nummer 02/278.50.32, van maandag tot vrijdag van 9.00u tot 12.30u en van 13.30u tot 18.00u, en op zaterdag van 9.00u tot 13.00u.online
U kunt ons uiteraard ook bereiken via het online contactformulier hieronder.U hebt een antwoord ontvangen van het postkantoor of van de klantendienst, maar u bent niet tevreden met de voorgestelde oplossing?
Mogelijkheid 1: de dienst Customer Services van bpost bank
Indien u niet tevreden bent met de oplossing die u werd voorgesteld door het postkantoor of de klantendienst, dan kunt u schriftelijk contact opnemen met de dienst Customer Services. Deze dienst zal uw klacht zo snel mogelijk behandelen op basis van de door u gegeven omschrijving.U kunt de dienst Customer Services bereiken via onderstaand contactformulier, of door een brief te sturen naar:
bpost bank
Customer Services
Markiesstraat 1 bus 2
1000 BrusselMogelijkheid 2: de ombudsdiensten voor de financiële sector en de verzekeringen
U bent ook niet tevreden met de oplossing die onze dienst Customer Services voorstelt? Dan kunt u alsnog contact opnemen met de ombudsdiensten voor de financiële sector en de verzekeringen.
Opgelet: u kunt enkel op hen een beroep doen nadat u een antwoord hebt gekregen van de dienst Customer Services van bpost bank of indien u geen antwoord hebt ontvangen na 1 maand.Klachten over bankproducten: de Ombudsdienst voor financiële diensten (http://www.ombfin.be/)
Klachten over verzekeringsproducten: de Ombudsman van de verzekeringen. (http://www.ombudsman.as/)
Wenst u een klacht in te dienen?
Omschrijf hier uw klacht
bpost bank registreert en verwerkt uw persoonsgegevens met het oog op behandeling van uw vragen en klachten.
De gegevens worden niet aan derden meegedeeld behoudens in onderstaande gevallen:
- Uw voorafgaand akkoord;
- Aan gemachtigde derden overeenkomstig een wettelijke of reglementaire verplichting of ingeval van een gewettigd belang;
- Aan de interveniënten die voor rekening van bpost handelen;
- Aan de bedrijven wier producten en diensten bpost bank aanbiedt.
In deze gevallen kunnen de gegevens doorgegeven worden naar landen binnen of buiten de Europese Unie die al dan niet waarborgen bieden voor een adequaat beschermingsniveau.
Deze gegevens worden bovendien geregistreerd en verwerkt door bpost in haar bestanden met als doel de verdeling van de bancaire, financiële en verzekeringsproducten en de uitvoering van de diensten waarvoor bpost al dan niet als tussenpersoon optreedt.
U kan zich op verzoek gratis verzetten tegen het feit dat die gegevens voor commerciële doeleinden gebruikt worden. U mag de persoonsgegevens tevens raadplegen en laten wijzigen door een schriftelijk verzoek, vergezeld van een kopie van de identiteitskaart, te richten aan de verantwoordelijke voor de verwerking (bpost bank NV, Markiesstraat 1 bus 2, 1000 Brussel; bpost NV van publiek recht, Muntcentrum, 1000 Brussel).
Uw projecten beginnen hier
Contact
Hebt u een vraag? Raadpleeg de meest gestelde vragen of stel ons uw vraag.
Suggesties
Bij bpost bank doen we elke dag ons best om u producten en diensten aan te bieden die bij u passen. Heeft u een suggestie? Aarzel niet: zo helpt u ons om de kwaliteit van onze diensten te verbeteren.
Klachten
Hebt u een klacht?
Andere manieren om contact met ons op te nemen
Onze financiële experten nemen de tijd om uw vragen te beantwoorden.
Telefonisch
Bel 02/278.50.32
Met uw financieel expert
Vind een kantoor in uw buurt
({{notCtrl.model.notifications.length}}):
-
-
-
-